Koulun raikas pöllytys

Välijärvi Jouni, Mannonen Joonas, Huttunen Oona, Ojanen Hilma & Koskelo Wilhelmiina. 2018. Maailma muuttuu: muuttuuko koulukin? Jyväskylä: Docendo.
Kannen suunnittelu: Mikko Puranen. Kuvitus: Linda Saukko-Rauta. Taitto: NotePad Ay.

Kirjan tarinan taustakonsepti on herkullinen. Neljä eri alojen opiskelijaa lähtee kiertämään rokahtavalla volkkarilla tasavallan kesäfestareita, tehtävänä kerätä ihmisten kokemuksia koulusta ja ehdotuksia uudistamiseen. Samalla markkinoidaan Keski-Suomen tarjoamia koulutusmahdollisuuksia.

Projektin tausta on boheeminoloista pintaa organisoidumpi. Siellä toimi Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen professori Jouni Välijärvi, joka siirtyi EduFutura Jyväskylä -koulutusyhteistyön asiantuntijaksi. Hankkeen tavoitteena on suomalaisten pedagogiikan maailmanmestareiden tuottaminen. Kirjan voikin nähdä koulutuksen suuntaviivoja tarjoavana puheenvuorona.

Opiskelijat kiersivät pakullaan 17 kesätapahtumaa pitkin Suomea: Joensuusta Kaustisille ja Inarista Sipooseen. He haastattelivat 72:ta melko sattumanvaraisesti valittua henkilöä ryhmissä tai yksinään. Keskeinen aihe oli, millainen on suomalaisen koulutuksen tila, ja mitä pitäisi tehdä toisin aikaisempaan verrattuna. Matkan edetessä kysymyksenasettelu muokkautui yleisohjeeksi kertoa tärkeiksi koetuista kouluasioista. Haastattelut nauhoittettiin, litteroitiin ja kirjoitettiin tarinoiden muotoon.

Haastateltavista kerrotaan etunimi, ammatti, ikä ja paikkakunta. Kirjan  haastattelunpätkissä ovat Jyväskylä, Seinäjoki ja pääkaupunkiseutu hyvin edustettuina, Pohjois-Karjalasta tai Savosta ei mainita ketään ja lounaisimmasta Suomesta vain harvoja. Kaikki eivät kuitenkaan nimenneet edustamaansa aluetta, ja kiertueohjelman sekä murteen perusteella joukossa on itäsuomalaisiakin. Ammattinimikkeistä päätellen monet ovat humanisteja, luonnontieteiden edustajia on vain vähän. Suurin osa on kaupunkilaisia kuten suomalaiset yleensäkin. Iältään haastateltavat olivat 8–82-vuotiaita, valtaosa työikäisiä.

Kukapa ei haluaisi puhua itsestään, ja kaikki ovat koulua käyneet. Kertomukset tuntuvat aidoilta ja spontaaneilta. Nuorten haastattelijoiden epämuodollisuus on aseista riisuvaa ja luo välittömän ilmapiirin. Kertomuksissa on tunteiden ja kokemusten vaihteluväliä huikaisevasta onnistumisen ilosta ahdistavan piinaavaan alistumiseen.

Yhdeltä haastateltavalta on kirjaan valittu 1–3 vaihtelevan pituista otetta, yhteensä noin 90 kappaletta. Puheissa toistuneet asiat muodostavat kirjan kuusiosaisen rungon. Kuten arvata saattaa, oli kiusaaminen eräs koulukokemuksissa kertautuva aihe. Myös monikulttuurisuudesta puhutaan paljon kuten yhteiskunnallisessa keskustelussa yleensäkin. Neljä muuta teemaa painottuvat ajatuksiin koulutuksen kehittämisestä: miten pitäisi opiskella, millaiset seikat luovat opiskelumotivaatiota, millainen on onnistunut opiskelupolku, sekä miten koulua ja työelämää voidaan liittää toisiinsa. Kunkin luvun lopussa kasvatustieteen asiantuntija kommentoi kertomusten sanomaa. Keskeiseksi ajatukseksi nousee opiskelijan kehittyminen koulutusobjektista itsenäiseksi, omaa elinikäistä opintopolkuaan luovaksi subjektiksi.

Kertomuksissa narskuu elämän rouheus ja vaihtelevat maut. Eloisan tekstin lomaan ripotellut piirrokset heittävät lukijan aivot uudelle vaihteelle ja virkistävät ajatuksia. Linda Saukko-Raudan näennäisen yksinkertaiset ääriviivahahmot sisältävät oivalluksia ja pysäyttävät lukijan pohtimaan asioita kuvien kautta.

Ajattelemisen aihetta kirja antaa koulun väelle ja alan hallintohenkilöille. Myös niille vanhemmille, joiden mielessä väikkyvät tarkat kaavailut lasten urasta, on kirjan lukeminen hyödyllistä. Ajatukset jälkeläisten opintojen ohjailusta edellisen sukupolven haaveiden toteuttamiseksi voivat muuttua.

Aiheesta enemmän
EduFutura Jyväskylä. S. a. <http://www.edufutura.fi/>. Luettu 4.3.2018.

2 Comments

  1. Päivitysilmoitus: Erilaisuus koulussa – Kirjala

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s