Kiva kirja kirpparikaupasta

Viestinnän asiantuntija Elisa Tikkanen tuntee second hand -laatuvaatteiden kauppatapoja.


Tikkanen, Elisa. 2018. Kirppareiden kuningatar: Näin teet rahaa vaatekaappisi aarteilla. Jyväskylä: Atena. Päällys: Aino Ahtiainen. Sisuksen ulkoasu: Ville Lähteenmäki.


Tikkasella on kokemusta verkkokaupasta Suomessa ja virtuaalimaailmassa. Hän on koonnut topakan kirja, jossa avataan liiketoiminnan luonnetta yleensä sekä laatuvaatteiden ja -asusteiden kaupan erityispiirteitä. Esitellyiksi tulee useita keskeisiä ostospaikkoja ja esimerkkitapauksia.

Omana tavoitteenaan Tikkasella oli tehdä verkkomyynnillä mahdollisimman paljon rahaa, vain mobiiliviestimiä käyttäen. Kyllähän se onnistui – joustaen ja myönnytyksiä tehden. Kuvatuiksi tulevat  esimerkiksi Versacen farkkujen, Harley Davidsonin bootsien, Louboutinin stillettien sekä Mulberryn ja Burberryn klassikkojen kauppa. Markkinapaikoista käsitellään muun muassa Vestiaire Collective ja Etsy, sekä kotoisat Fida ja tori.fi.

Kirppareiden kuningatar -kirjan konsepti on oivallinen. On kauppapaikkoja, tuotteita, tarinaa myynnistä ja ostamisesta, tuloista ja menoista. Samalla kirjoittaja kertoo hieman itsestään ostajana ja myyjänä. Esimerkkituotteiden brändeistä on lyhyet luonnehdinnat. Myös myynnin verotus tulee huolella käsitellyksi. Toistuvasti kirjoittaja puhuu tuotteiden aitoudesta ja kaupankäynnistä ihmisten välisenä vuorovaikutuksena.

Kirjan toinen valtti on sen harvinaisen onnistunut graafinen ulkoasu ja näppituntuma. Maltillinen formaatti, kohtuullinen sivumäärä, taipuisat kannet, jotka tuntuvat mukavalle sormiin: tämä on käteen hyvin istuva kapine. Kuvat toistuvat kovan sileällä paperilla terävinä, ja pienikin koko riittää hyvin, ilman aukeamamässäilyjä. Rauhallinen kirjasin on helppo silmälle. Kansissa ja sisuksessa on tehostevärinä horsmankukan sävyistä magentaa, on ingressiä, nostoja ja vakioidut alaotsikot. Sisällys tarjoillaan yhdellä aukeamalla, jolloin lukija saa heti yleiskuvan tarjonnasta. Tietolaatikot ja tapauskuvaukset ovat omina, selkeinä kokonaisuuksinaan. Kauneuspilkkuna hakemistot puuttuvat, olisi ollut mukavaa palata tarkistamaan että miten se Bvlgarin rillikauppa menikään.

Mainio kirja on hyödyllinen laatuvaatteiden verkkokauppaa käyvälle ostajalle ja myyjälle. Se kampeaa kaupankäyntiä ystävälliseen, asialliseen ja avoimeen suuntaan, joka kestää kursailemattoman päivänvalon aina verotukseen saakka.

Tikkanen viittaa matkan varrella entisiin ja nykyisiin toimiinsa. Mitä ne tänään lienevätkään, jään kovasti odottamaan tekijän tulevia tuumailuja ja yhtä korkeatasaisesti tuotteistettuna kuin tämäkin.

Pähkinänkuoressa
● Kenelle? Laatuvaatteiden kirppariostajille ja -myyjille IRL ja verkossa.
● Mihin aktivoi? Olemaan kriittinen, realistinen ja yhteistyöhakuinen verkko-ostoksilla. Kokeilemaan uusia verkkokauppoja.
● Mitä merkittävää? Monipuolinen laatuvaatteiden kirpparikaupan kuvaus 2010-luvun loppupuolelta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s