Kapellimestari Hannu Lintu

Kapellimestari Hannu Lintu.

Linnunradan tähtimetafora sopii hyvin kapellimestari Hannu Linnulle. Viime vuosikymmeninä elämänmuotona on ollut lentää mantereelta toiselle eri orkestereita johtamaan, isoympyräkaaren muotoja seuraillen, etäisyydet minimoiden – silloin kun koneet vielä lensivät.

Hako, Pekka. 2020. Linnunradalla. Helsinki: Bazar. Kannen kuva: Marco Biancardi. Kannen ja esilehtien suunnittelu: Jarkko Hyppönen. Taitto: Jukka Iivarinen, Vitale. 301 s.

Kapellimestari Hannu Lintu matkaa maailman metropoleihin tietokirjailija Pekka Hako kintereillään. Lukija seuraa siivellä, kun Berliinissä, Kaliforniassa, Tokiossa ja Singaporessa tarkkaillaan orkesterinharjoituksia ja esityksiä, haastellaan taksissa, lentokentällä, hotellin aulassa tai väliajalla, konsertin jälkeen. Kotoisassa Olavinlinnassa syvennytään Otellon tragedian orkestrointiin.

Radion sinfoniaorkesterin kapellimestari näyttäytyy matkavermeissään, sitten arkiasussaan orkesteria harjoituttamassa ja salin akustiikkaa kuulostelemassa, kohta kalvosinnappejaan tälläävänä tähtenä, jälkikaronkan salonkileijonana ja vanhempiensa rakkaana ainokaisena. Henkilökohtaisuuksia raotetaan hillitysti, mutta vahva persoona säteilee ja tuikkii aidosti. Musikaalliselle lahjakkuudelle ominainen, gardneriaaninen herkkyys ääni-informaatiolle näyttäytyy koko elämän läpitunkevana piirteenä.

Tietokirjailija Pekka Hako tuntee suomalaista musiikkielämää merkkihenkilöineen, sillä hän on aiemmin kirjoittanut säveltäjistä, kapellimestareista ja laulajista sekä musiikkiteoksista; Sibeliuksesta Saariahoon ja Hynniseen saakka. Hako mikroskopoi orkesterin ja agenttien reaktioita, katsastaa kaukolaseilla yleisön elkeitä, kiikaroi liikennettä, lentokenttiä, kaupunkirakennetta ja tiiraa kaukoputkella kokonaisia kulttuuripiirejä. Hän kiinnittää huomiota salin akustiikkaan, kapellimestarin ja orkesterin yhteistyöhön, valottaa teosten taustoja, eri johtajien tulkintoja sekä solistien ominaispiirteitä. Näin tavoitetaan tuoreet tunnelmat, ja saadaan aidon oloinen kontakti maestron mielenliikkeisiin eri tilanteissa. Kirjoittaja on taustalla ja tarpeen vaatiessa mukana hillittynä osallistujana, tekemättä omasta asiantuntemuksestaan sen kummempaa numeroa.

Linnunradalla on dynaaminen ja monitasoinen esitys musiikin maailmasta yksilötasolla ja yhteisötasolla. Matkoihin perustuva, jämäkkä ja tuore kokonaisuus on monipuolinen ja nautittava: lempeä johdatus sinfoniamusiikin maailmaan, kansainvälisesti arvostetun ylikapellimestarin näkökulmasta.

Pähkinänkuoressa
* Kenelle? Kapellimestarin ja muusikon työstä kiinnostuneelle, elämäkerroista ja henkilökuvista innostuneelle.
* Mihin aktivoi? Havainnoimaan musiikkiesityksissä orkesterin ja kapellimestarin yhteistyötä, teostulkintoja ja niiden kulttuurihistoriaa. Nauttimaan musiikista entistä syvällisemmin.
* Mitä merkittävää? Rakenteellisesti raikas ja monitasoinen kuvaus kansainvälisen kapellimestarin työstä, Hannu Linnun henkilökuva vuonna 2020.

Kiinnostavatko nämä?
* Gardner, Howard. 1993. Creating minds: An anatomy of creativity seen through the lives of Freud, Einstein, Picasso, Stravinsky, Eliot, Graham and Gandhi. New York: Basic Books. 464 s.
* Hämeenniemi, Eero. 2014. Vapaa säveltäjä. Helsinki: Basam Books. 391 s.
* Lampila, Raija. 2016. Ralf Góthonin soiva elämä. Helsinki: Teos. 447 s.
* Sinkkonen, Jari. 2015. Nerouden lähteillä: suurten säveltäjien hauras elämä. Helsinki: WSOY. 364 s.
* Vainio, Matti. 2016. ”Onko kaikki farssia vain”. Erik Tawaststjernan elämä. Helsinki: Otava. 478 s.

Alaviite
Kakkosparven takarivin kuuntelija liittää tähän tuokiokuvaan kirjan kulissiksi parempien partituurien puuttuessa laulumusiikin erään timantin. Ehkäpä arvostava ajatus välittyy rinnastuksen ontuvuudesta huolimatta.

Jätä kommentti