Nämä artikkelit ovat syntyneet spontaaneina reaktioina vuodesta 2020 lähtien yleistyneisiin etäkokouksiin ja etäkoulutukseen, pontimena covid-19-pandemia ja kokoontumisrajoitukset. Samoihin aikoihin tietoverkkoihin kehitettiin lisää tekoälypohjaisia toimintoja ja verkkosivujen saavutettavuutta parannettiin.
Verkko-opetukseen ei ole olemassa kiveen hakattuja oikeita tapoja. Osallisuus, vuorovaikutteisuus ja yhteisöllisyys pyrkivät kuitenkin ihmisten välisessä toiminnassa aina pinnalle; yhteyden etsiminen muihin on kaikkia maailmankatsomuksia yhdistävä piirre.
Artikkelissa erottuu kolme teemaa: verkkokoulutuksen tai videokokouksen järjestelyt, vapaamuotoiset verkkotapaamiset ja organisaatioiden verkkoviestintä. Toimijoiden puolesta niissä liikutaan yksilötasolta yhteisötasolle, tekniikkaa kevyesti sivuten. Samat tekstit on julkaistu Kirjalan sivuilla aikajärjestyksessä kirja-arvioiden lomassa, tähän ne on järjestetty teemoittain.
Kiitän Suomen tietokirjailjat ry:tä sen hankkeelle osoittamasta tuesta.
Kuva: Michelangelo, Public domain, via Wikimedia Commons, excerpt.
1. Verkkokoulutus, videokokous
11. ”Olipa hyvä verkkokoulutus!”
Osallistujan itseohjautuvuuteen ja motivaatioon perustuvan verkkokoulutuksen malli.
12. Webinaarin ja videokokouksen järjestelyt
Webinaarin ja videokokouksen mallintaminen, metaforat.
13. Onnistunut videokokous
Videokokouksen malli, puheenjohtajan, osallistujan ja teknisen assistentin näkökulma.
2. Uudenlaista yhteisöllisyyttä
21. Virtuaalikahvit ruudun ääressä.
Sosiaalinen järjestörupattelu videokokoustekniikalla, osallistujan näkökulma.
22. Kruunupään varjossa – enteriläisten koronakevät 2020
Eristyneisyyden selättäminen tieto- ja viestintätekniikan keinoin. Julkaisupaikka Ikinörtti-blogi, ENTER ry, Helsinki.
<https://ikinortti.blogspot.com/search?q=koronakev%C3%A4t>
23. Verkkokeskustelun verevät vuosikymmenet
Arvostelu teoksesta
Suominen Jaakko, Saarikoski Petri & Vaahensalo Elina. 2019. Digitaalisia kohtaamisia. Verkkokeskustelut BBS-purkeista sosiaaliseen mediaan. Helsinki: Gaudeamus. 323 s. <https://kirjala.wordpress.com/2020/01/19/verkkokeskustelun-verevat-vuosikymmenet/>
3. Organisaatioiden verkkoviestintä
31. Järjestöt digiturbulenssissa: modernisteja ja konservatiiveja
Mitä sopeutuminen kokoontumisrajoituksiin vaatii pieniltä järjestöiltä?
<https://kirjala.wordpress.com/2022/03/27/jarjestot-digiturbulenssissa-modernisteja-ja-konservatiiveja/>
32. Botin mustelmat
Tekoälypohjainen palvelurobotti asiakkaan näkökulmasta vuonna 2022.
33. Saavutettavuus: 12 ikkunaa
Verkkosivujen saavutettavuuden operationalisointi ja mallinnus.
34. Chat 2.0 palvelualalla: ratkaisija, auttaja, suodattaja
Aloittelevat palvelurobotit kaupan asialla.