Tulevaisuustietoisuutta lapsille vanhempineen

Tulevaisuuteen voi omilla valinnoillaan vaikuttaa, ja sitä voi tutkia – nämä ovat kantavia ajatuksia lapsille ja heidän vanhemmilleen suunnatussa kertomuskirjassa. Utelias ja optimistinen pieni seikkailija kurkistaa siinä vaihtoehtoisiin maailmoihin ja samalla avautuu tulevaisuudentutkimuksen periaatteita keskeisine käsitteineen.

Tähkäpää, Otto & Rybatzki, Ilpo. 2021. Telin tutkimusmatka tulevaisuuksiin. Graafinen suunnittelu Laura Lyytinen. Helsinki: Tammi. 128 s. ISBN 9789520428273 sidottu.

Yllättävät käänteet maailman menossa tuovat elämän arvaamattomuuden suoraan silmille. Monikaan meistä ei osannut odottaa sotaa Eurooppaan tai COVID-19:n kaltaista pandemiaa seurauksineen ihan oikeasti tapahtuvaksi, ja ilmastonmuutos ammoisine jääkausineen oli vielä jokin aika sitten vain maantieteen kouluopetuksen lätinää.  

Nyt nämä tosiasiat ovat tuoneet tavanomaiseen elämään äkkijarrutuksen, valkoisten joutsenten joukkoon on ilmaantunut yllättäen mustia yksilöitä. Kaikki tämä on osaltaan pehmittänyt ihmistä tulevaisuustietoiseen ajatteluun. Tähän tilanteeseen iskee Otto Tähkäpään ja Ilpo Rybatzkin kirja Telin tutkimusmatka tulevaisuuksiin.

Visuaalista satua, asiapitoista tekstiä

Veikeä kansikuva ja runsas kuvitus imaginaarihahmoineen luovat vaikutelmaa lastenkirjallisuudesta. Tätä tukee kustantajan suositus käyttäjän 7+ ikävuodesta, vaikka yläikäraja ovelasti avoimeksi jääkin. Kuvittaja Ilpo Rybatzkin mehevät värihahmot ja koko visuaalisuus toimivat ikärajojen reunamilla mielikuvitusta siivittävinä elementtinä.

Jos kuvitus onkin selvästi lasten maailmaa, vie teksti pehmolelujen parista pian vauhdilla vähintäänkin esiteinien piireihin. Alakoululaisen oloinen Teli Tulevaisuus rakentaa yhdessä Delfoi-nallen kanssa aikakoneen. Yhdessä äidin kanssa kelaillaan joitakin tulevaisuudentutkimuksen käsitteitä, ja sitten jo painetaan MATKAAN! –nappia.

Aikakoneen avulla maalaillaan erilaisia tulevaisuusluonnoksia. Vahva teksti yhdessä voimallisen kuvituksen kanssa tuo värisyttävän ja runsaasti tilaa saavan teknodystopian lähelle. Lukijasta luonnehdinnat voivat tuntua varsin tutuilta, kehityksen tekoäly-airuita kun on jo kosolti arkielämässä, eivätkä ne kaikki ole mukavia. Muitakin, kepeämmiltä kuulostavia tulevaisuuksia luonnostellaan, mutta suppeammin.

Tällaisia ajatusrakennelmat tarvitsevat omat ilmaisunsa. Kirjoittaja tarjoaa keskeisen käsitearsenaalin ilman kummempia pehmoiluja lapsille muka-sopivaan kieleen, ja tätä pidän kirjan ansiona. Käsitteet ovat arkituttuja aikaansa seuraaville aikuisille; skenaariot, megatrendit, heikot signaalit, algoritmit, neuroverkot, geenisakset, vertikaaliviljelmät, asteroidit, meteoroidit, DNA-sekvensointi, zombiet, hypertodellisuus ja scifi.

Tarinan kieli puhuttelee urbaania diginuorta, joka on tottunut drooneihin, kattopuutarhoihin, ja pilvenpiirtäjiin; hologrammeihin, robotteihin ja tekoälyyn. Alakoululaiselle, joka vielä elää konkreettien operaatioiden kautta, voivat abstrakti kieli ja paikoin koukeroiset rakenteet jäädä ilman aikuisen tukea etäisiksi. Asian jäsentämistä auttaa sen rakenteistaminen, mikä on tässä hoidettu lukujen numeroinnilla. Kun siihen lisätään vielä tekstiotsikot, helpottuisi hahmottaminen entisestään. Mukavaa suvantoa tekstiin tuovat väripohjaiset tietolaatikot tehtävineen.

Kirjan täsmällinen kohderyhmä näyttää joustavalta: liikutaan nalleja jo vähän vieroksuvan, seikkailuhaluisen lapsen maailmassa. Toisaalta käsitellään abstrakteja asioita huolestuttavine skenaarioineen. Dystooppinen tulevaisuus ja ihmisen vastuullisten valintojen korostaminen voi olla lapsesta ahdistavaa. Kirjassa mainitaankin aiheiden pohdiskelu yhdessä perheen kanssa. Sisällöt ja käsitteet sipaisevat jo aikuisten maailmaa, ainakin urbaani, tekniikkaorientoitunut vanhempi tuntenee ne läheisiksi. Myös kirjan englanninkielisiä asiakirjoja sisältävä lähdeluettelo on aikuisille suunnattu.

Tulevaisuuskoulua, tulevaisuuskasvatusta, kestävää tulevaisuutta

Kirjoittaja, valtiotieteen maisteri Otto Tähkäpää perusti vuonna 2017 yhdessä kollegoittensa kanssa Tulevaisuuskoulun, missä kehitetään työtapoja vaikean aiheen käsittelyyn. Pontimena oli halu vahvistaa lasten ja nuorten uskoa tulevaisuuteen tarinan avulla. Viime vuodet koulu on kuulunut osana Lasten ja nuorten säätiöön.

Kirjan tavoitteena on tulevaisuuden kannalta hyvien päätöksien tekeminen, ja siihen tarjotaan suuntaviivoja: maapallon hyvinvoinnista huolehtimista, ilmastonmuutoksen käsittelyä, lajikumppanuutta. Teksti sisältää kulutuksen ja työn ihannoinnin kulttuurikritiikkiä, pyrkimystä kestävään elämäntapaan ja elinikäiseen oppimiseen, josta kirjassa puhutaan elinikäisen oppivelvollisuuden nimellä. Kirja rakentuu myönteiselle tulevaisuusajattelulle: tarjolla on valinnaisia mahdollisuuksia, joiden toteutumiseen voi vaikuttaa. Sattuma tuo sitten mukaan omia mustia joutseniaan.

Aihepiirit liittyvät perusopetuksen eri ikäryhmien opetussuunnitelman perusteissa (2014) esitettyyn laaja-alaiseen osaamiskokonaisuuteen, kestävän tulevaisuuden rakentamiseen. Lukion opetussuunnitelman perusteissa (2019) sama teema mainitaan kestävän tulevaisuuden puolesta toimimisena.

Tulevaisuustietoisuuden tematiikkaa on käsitelty yläkoulun maantieteen oppimateriaaleissa jo kauan sitten (Arohonka & al. 1991). Tuolloinkin askarruttivat skenaariot, robotiikka, ilmaston lämpeneminen, luonnon tila ja väestönkysymykset. Siitä eteenpäin koulun maantiede on ominut tulevaisuusnäkökulmaa sisältöihinsä entistä lujemmin, pysyväksi ja läpitunkevaksi elementiksi.

Uusi avaus tärkeään tulevaisuustietoisuuteen

Tähkäpään ja Rybatzkin Telin tutkimusmatka tulevaisuuksiin on lapsille suunnattuna tulevaisuustarinana omaa luokkaansa. Se nostaa tähdellisen tulevaisuustietoisuuden esille 2020-luvun tilanteessa, kun muutosten epävarmuus kourii maapalloa, ihmistä ja muuta eliökuntaa. Vetävä ja provosoiva kirja houkuttaa ja haastaa aiheen käsittelyyn lasten ja nuorten kanssa; tekemään tietoisia valintoja, jotka tähtäävät hyviin aikoihin. Tarve päteviin tulevaisuusmateriaaleihin lapsille ja nuorille on suuri, ja tähän tarvitaan monenlaisia tietokirjoja.

Lisää aiheesta
* Arohonka Jukka, Kankaanrinta Ilta & Kytömäki Jorma. 1991. Värikäs maa 9: Suomi, muu Pohjola, Baltia. Helsinki: WSOY. 199 s.
* Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019. Määräykset ja ohjeet 2019: 2a. Helsinki: Opetushallitus. <http://www.oph.fi>. Luettu 30.6.2022.
* Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Määräykset ja ohjeet 2014: 96. Helsinki: Opetushallitus. <http://www.oph.fi>. Luettu 30.6.2022.
* Taleb, Nassim Nicholas. 2010. The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable. London: Penguin. 444 p.
* Yliopisto-lehti 1 / 2022. Nuorten epätoivo järkyttää tulevaisuudentutkija Otto Tähkäpäätä – ”Tulevaisuususko on tärkein tyytyväisyyttä määrittävä tekijä”. <https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-ja-oppiminen/nuorten-epatoivo-jarkyttaa-tulevaisuudentutkija-otto-tahkapaata-tulevaisuususko-tarkein-tyytyvaisyytta-maarittava-tekija>. Luettu 30.6.2022.

Arvostelu on julkaistu myös Suomen humanistiverkko Agricolassa 29.6.2022.
<https://agricolaverkko.fi/review/tulevaisuustietoisuutta-lapsille-vanhempineen/>. Luettu 30.6.2022.

Pähkinänkuoressa
* Kenelle? Koululaisille, pienimmille yhdessä vanhempien kanssa.
* Mihin aktivoi? Ajattelemaan tulevaisuutta mahdollisuuksina, joihin voi valinnoillaan vaikuttaa.
* Mitä merkittävää? Ensimmäinen kotimainen lastenkirja tulevaisuudentutkimuksesta. Kunniamaininta Lastenkirjainsituutin Punni-palkintokilpailussa vuonna 2022.

Kansikuva: Tammi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s