Vaikuttajia kaikkialla

Meihin vaikutetaan, ja jokainen meistä vaikuttaa jatkuvasti muihin – tämä on perusasetelma viestintäpsykologian kovaan ytimeen nojaavassa kirjassa.

Parvinen, Petri & Pyykkö, Manne. 2020. Vaikuttaminen ja manipulointi. Graafinen suunnittelu ja toteutus Marjaana Virta. Jyväskylä: Docendo. 255 s.

Nämä epämukavat tosiasiat kaipaavat selityksiä: millaisia nuo vaikutustavat yhdistelmineen oikein ovat, missä tilanteissa niitä käytetään, ja mitkä keinot purevat eri ihmistyyppeihin? Kaikkea tällaista kirjassa käsitellään systemaattisesti, sopivan perusteellisesti ja havainnollisin esimerkein.

Kun vielä kouraistaan alan pimeää puolta, manipulointia, hälvenee salaperäisyyden verho, ja epämääräinen möhkäle saa yhä enemmän tarttumapintaa. Tuntematon ja uhkaava muuttuu analyysin myötä ymmärrettäväksi, saa rakenteita, joihin voi entistä helpommin ottaa kantaa — ja joita voi myös käyttää omiin pyrkimyksiinsä.

Kirjan rakennusmestareina ovat viestinnän ammattilaiset. Professori Petri Parvinen on paneutunut ihmisten ja yritysten väliseen suhdetoimintaan. Psykologi Manne Pyykkö on bisnesvaikuttamisen erikoismiehiä. Molemmat kertovat olevansa kotonaan varsinkin digitaalisissa ympäristöissä.

Graafikko Marjaana Virta on valuttanut paletistaan osuvasti räikeää keltaista kirjan kanteen. Kun vielä sisäkannet ja lukujen avauslehdet ovat umpimustia ja kirjasin jämäkkää, on varoitusviesti rakennettu kuin ampiaisella ikään: vaikuttamista on kaikkialla, seassa on myrkkyjäkin, kannattaa pysyä valppaana.

Lukemisen jälkeen voi entistä analyyttisemmin katsoa oman ruudun pakkomainoksia, kuunnella puhelinmyyjän todistusta, osallistua konsultinkäryisiin yhtiökokouksiin ja rakennella omia argumentaatioita strategioineen. Tuntuu, että elämä on taas hieman tukevammin hallinnassa, vaikuttamisen objekti voi olla myös alan määrätietoinen subjekti.

Pähkinänkuoressa
● Kenelle? Tiedostavalle tavaroiden ja palvelujen kuluttajalle, joka haluaa ymmärtää keinoja, joilla häneen vaikutetaan ja niitä potentiaaleja, joita hänellä itsellään on käytettävissä.
● Mihin aktivoi? Vaikutustilanteiden hallintaan, oman persoonan analyysiin vaikuttamisen näkökulmasta.
● Mitä merkittävää? Systemaattinen vaikuttamisen perusteos kuluttajan ja tuottajan näkökulmasta.

Lisää aiheesta
●  Nazarenko, Salla ja työryhmä. 2019. Korruptio Suomessa. Helsinki: Into.

1 Comments

Jätä kommentti